En gammal bild

I min mammas gömmor hittade jag ett gammalt foto, som jag scannat in för att ev använda till scrapbooking. Baksidan på såna här gamla foton är vacker, med reklam för fotografen som tagit fotot. Jag sökte på Google, och fann en intressant historia bakom den fotograf som tagit just denna bild - John Wigstén i Bollnäs. Staden Bollnäs brann två gånger, 1883 och 1884.  John Wigstén gjorde en insats vid en av bränderna. Jag citerar från http://www.bollnas.se:
För att förbättra brandskyddet föreslog Landshövdingen att man borde inrätta en tjänst för brandredskapens vårdande och skyddande i kommunen. Detta är ursrunget till våra dagars räddningschef. Den förste brandchefen blev fotografen John Wigsten som hade haft sinnernärvaro nog att fotografera den brinnande staden när den brann för fullt och sedan deltagit i släckningsarbetet.

Kantänka ingen betungande uppgift när det inte fanns mer än ett fåtal byggnader kvar...!
En duktig fotograf var han i alla fall!

73758-22                73758-23

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback