Nu ska jag upprepa mig

Det tål verkligen att upprepas, det jag vill säga nu. I ett tidigare inlägg har du kanske läst om hur jag måste behandla för hudförändringar, aktinisk keratos, i ansiktet. Och att jag skulle bli kallad för behandling av förändringarna på kroppen. Nu har jag gjort de två behandlingarna, PDT-behandling kallas det. Där fanns fem fläckar att behandla, tre på ryggen, en på magen och en mitt fram på bröstet. Basalcellscancer. Behandlingen var inte trevlig, det gör ordentligt ont. Som tur är behandlas varje ställe bara åtta minuter, men det var långa minutrar... Ett dygn efteråt kändes jag av de behandlade ställena.
Vid första tillfället bad jag att läkaren skulle titta på ansiktet också, om det såg bra ut där. Och - då hittade hon fem nya förändringar där... Trots solskydd och skugga och eländig sommar. Så jag fick ännu ett ställe att belysa. I ansiktet var det värst - det gjorde hiskeligt ont att behandla där! Och som jag såg ut efteråt... En bonus blev, att det bara behövdes en gång, och att det har läkt ut fint. Så inga problem att det var gruppfotografering i går på jobbet!

Men, mina vänner, ännu en gång vill jag skicka ut en uppmaning att vara försiktiga! Det pris man får betala är det inte alls värt. Enligt läkarna på hudkliniken verkar solarierna vara på frammarsch igen. Trots all upplysning. "Det händer inte mig"-tanken är utbredd.

Jag hoppas det dröjer länge innan jag måste behandla igen, jag önskar jag slapp helt. Så här ser den behandlade tumören på bröstet ut nu efter fyra dagar. En sårskorpa som försvinner och som lämnar en annan nyans på huden som minne.


Kommentarer
Postat av: Carina W Moa&Max+Trollet Tuva

Hej!

Det var tråkigt med dina hudförändringar.Men det tål att upprepas att vara försiktig i solen.

Hoppas på det bättre och sköt om dig!



Ha,det så gott du kan!

Postat av: Sara - SaGam

Många tankar hos dig!

2008-09-16 @ 22:33:47
URL: http://sagam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback