Vill man vara fin får man lida pin...

Här följer en sedelärande historia. Inte underhållande, inte sarkastisk, inte sorglig. Bara rakt upp och ned sedelärande. Passar bra inför kommande säsong med stark vårsol och tunt ozonskikt.

I går var jag till hudläkaren, som undersökte mig noggrannt och kom fram till att det finns fem fläckar i mitt ansikte som är "förändringar" och som måste behandlas. Det handlar alltså inte om malignt melanom, men om det inte behandlas kan det utvecklas till det. Det här har jag varit med om några gånger tidigare, och det är så att har man en gång fått så här så återkommer det. På kroppen fanns 4-5 fläckar av annat slag, snäppet "värre", som ska behandlas på annat sätt i höst. Men ansiktet måste jag behandla innan sommaren, finns inget att resonera om.

Det går till så, att man får en cellgiftsalva som stryks på morgon och kväll i tre veckor. Rätt snart blir det öppna sår som inte ser så trevliga ut, och sedan sårskorpor som så småningom läker ut och faller av. Efteråt har man en röd fläck som med tiden bleknar. Och det är bara att gilla läget, för det hela syftar ju till att läget ska bli bättre! Men - man ser inte grann ut kan jag lova. Här ett smakprov på hur det kan se ut. Ändå är det inte värsta läget - här är det fint läkt och ingen skorpa. Men ilsket röda fläckar. Under läkningen får man vara noga med hygienen så att inga infektioner uppstår.
image254

Jag tycker inte synd om mig själv, det här är priset jag får betala för mitt slarv med solskyddsmedel. Jag har älskat solen och inte blivit bränd utan brun, men ändå... Mycket friluftsliv, segling, fjällturer och inget solskydd - det går inte ihop! Det jag nu kommer att missa med sår i ansiktet är bl a en djuprengörande ansiktsbehandling med massage på Centralbadet, mitt härliga varmbad en gång i veckan, många kramar (förståeligt!). Det jag inte missar är en kongressmiddag, men antagligen kommer jag inte att känna mig särskilt fin när jag tagit på mig mina fina kläder...

Jag vill påminna dig som läser om att det inte alls är självklart att just du klarar dig! Gör som jag har gjort i flera år nu, men många år för sent, använd solskydd med hög faktor och håll dig i skuggan! Du får fin färg ändå.
Priset för slarv kan bli mycket mycket högre än det jag får betala.

Kommentarer
Postat av: sussi

nej fy va ledsen jag blir för din skull....tänk att det ändå är för ditt bästa och några sårskorpor kan det vara värt!

Postat av: Chruss

Elisa - maken snubblade över en annons idag, puttade på mej eftersom jag är allergisk...hittade en länk, http://www.molnbosaltrum.se/index.php, har du hört talas om det?

2008-04-19 @ 18:22:02
URL: http://chruss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback