En resa i fädrens spår...

Det har jag gjort i dag! Så häftigt det var. Vi åkte på vinst och förlust ut till byn Klutmark, ca en mil utanför Skellefteå. Där bodde min mormor som liten och hennes föräldrar byggde huset där. Av en slump hittade jag stället på nätet när jag sökte på namnet på mormorsfar och stället Brännheden. Bara det... Foton hade jag ju, och så här har jag dokumenterat det i en LO.



Just denna helg var där ett MC-gäng där som hade träff. Trevligt folk som tyckte det var kul att höra om husets f.d. ägare. Vilken tur att de var där så jag kunde få komma in! Även om det var rätt mycket saker "i vägen" när jag fotograferade... På väggen i köket hängde just det foto som jag hade fått av min mamma...  Och jag kände ju igen dörrarna till huset mm. Tänk att få se just den spisen där min mormorsmor lagade mat, och se hur litet det var för familjen att bo där i ett rum och kök. I hallen fanns fortfarande tapet kvar, tidningspapper från 1910. Då bodde ju också mormor kvar hemma. Men, jag tror inte att strömbrytaren fanns då! De hade varken vatten eller el. Vattnet fick man hämta vid ett vattendrag längre bort, nu hade det torkat ut men jag såg ju dalgången efter det. Jag minns när mormor berättade om hur hennes mamma fått slita, hämta vatten och kämpa uppför en brant  på hemvägen. Hur hon fick knacka hål på isen för att få vatten. Fanns det snö så fick nog det duga, att tina till hushållsvatten. På 30-talet hade min  mormorsfar flyttat, och då bodde en familj där som hade två söner. De är fortfarande i livet, det vore intressant att höra hur de hade det under uppväxten. De hade ju väldigt knappa förhållanden, inte mycket mark att leva av. 
På hemsidan för Klutmarks If kan man läsa om hur det hela började - och så här skriver man om min mormorsfar Karl:

En som inte gladde sig nämnvärt var Karl Lundgren, som vid denna tid bodde på Brännheden och som hade sin rågåker intill fotbollsplanen. Otaliga gånger hamnade bollen i denna. Ibland råkade också någon spelare med bollen, pricka gubbens vattenhink då han passerade. Karl Lundgren lär ha läst en ramsa över spelarna:
"Den som i min åker trampar, han skall dansa polska på helvetets nedersta trappa, och alla djävlar skola i honom nappa."

Vilken karl!



      

Kommentarer
Postat av: Agneta

Vad häftigt! Vilken grej! Vad kul att få se sådant man hört om liksom. Tummen upp för en lyckad tripp och kul med foton!



Och för övrigt låter det läskigt att dansa polska på helvetets nedersta trappa...

Postat av: cissi

jag bor i klutmark! underbart ställe :)

2008-08-06 @ 01:56:57
URL: http://ceciliaeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback