Min mormorsfar Karl

Jag fann ett gammalt foto föreställande två små torp hos min mamma. Där bodde min mormor och morfar, berättade hon. Fotot var gulnat och tunt, måste vara väldigt gammalt. Vi försökte finna ut namnen, men mamma mindes bara sin morfars. Jag sökte på hans namn och på ortsnamnet ute på nätet, och kom fram till Klutmark IF:s hemsida! De hade en historik över klubben, och där stod följande:

...grabbarna anmodades att leta efter en lämpligare plats. En sådan hittade de på Brännheden, Klutmarks allmänning, där det fanns en obrukad ängslott. Byamännen samtyckte till att den användes som fotbollsplan. Visserligen var den väldigt ojämn, med spår efter gamla husgrunder och en grustäkt samt ett dike längs efter, men spelarna gladde sig åt att ha en "egen" plan.

Man satsade en krona var till inköp av en riktig fotboll, Pjäxor eller "klackskor" fick duga som fotbollsskor och i övrigt kom dräkten så småningom bestå av svarta kortbyxor och en vanlig skjorta.

En som inte gladde sig nämnvärt var Karl Lundgren, som vid denna tid bodde på Brännheden och som hade sin rågåker intill fotbollsplanen. Otaliga gånger hamnade bollen i denna. Ibland råkade också någon spelare med bollen, pricka gubbens vattenhink då han passerade. Karl Lundgren lär ha läst en ramsa över spelarna:
"Den som i min åker trampar, han skall dansa polska på helvetets nedersta trappa, och alla djävlar skola i honom nappa."

73758-37

Jag kände historiens vingslag... Minns att min mormor också hade sina ramsor, men de var av betydligt vänligare slag!
Sedan har jag med hjälp av en vän som släktforskar fått veta min mormorsmors namn, och ska själv vid tillfälle ta reda på mer omkring mina anfäder.


Kommentarer
Postat av: Sanderrita

I found all information to be intriguing and motivational. It was meant for me to find this website without even having any intention of looking for subjects in this area.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback