Shop until you drop?

Jag hörde ett intressant program på radion som handlade om en bok, utgiven av en kvinna - Judith Levine -  som fick idén till boken när hon var ute och julhandlade. Plötsligt brast handtaget till hennes stora shoppingkasse, och hennes inhandlade julklappar hamnade i en pöl... Hon blev stående och tänkte till - vad håller jag på med? Är de här sakerna något som verkligen blir välkomna? Skulle jag själv vilja ha dem?
Genom hennes huvud flöt många tankar under kort tid, och hon bestämde sig för att förändra sin inställning till konsumtionssamhället. Hon var en person som ofta och gärna shoppade. Nu beslöt hon att skriva en bok som handlade om antishopping - hon skulle inte köpa något alls under ett helt år!
Hennes man var med på noterna, och nyårsafton var deadline. Några timmar innan tolvslaget satt de och tittade i en postorderkatalog. De hittade en prydnadsfigur som de kände för, men insåg att det vore dumt att handla så där i sista momangen innan deadline... Men - maken (tänk att det var han...) gick online och såg att där fanns ett ex kvar och han beställde det! Nästa dag började deras avhållsamhet - ingen shopping - och det gick utan alltför stora problem i ett år. Detta har nu gett författaren en helt annan inställning till shopping än tidigare, hon har lättare att förhålla sig sundare till behov och önskningar. Jag tycker det låter intressant! Tror att det ligger mycket i det, att avstå helt för att verkligen inse att det fungerar att inte ge efter för minsta möjliga motstånd... Vad säger ni, scrap- och stämpelberoende? Här finns mycket att lära, eller hur? Vi vill ju gärna tro att vi behöver det vi ser på senaste nytt på scrapsidorna... Jag tror jag måste läsa den här boken!

Här lite mer fakta

Kommentarer
Postat av: Louise (vbg)

intressant, men hm, jag vet inte. Fast innerst inne vet jag att hon har rätt men det är ju bara några fler stämplar som jag vill ha :) sen kanske......

Postat av: Chruss

Kan bara hålla med Louise, bara några stämplar till...va???

2007-05-07 @ 10:20:26
URL: http://chruss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback